20 augustus 2018

Wat is hoofdpijn?

Hoofdpijn is heel kort gezegd pijn in het hoofd. Dit weet iedereen, maar niet iedereen weet wat er met je hoofd gebeurt wanneer je hoofdpijn hebt. Hoofdpijn is wanneer je spieren rondom de schedel verkrampen. Dit veroorzaakt pijn op bijvoorbeeld het achterhoofd, het voorhoofd en in de oogkassen. Maar wat zijn nou eigenlijk de oorzaken van hoofdpijn? Daarvoor moet je eerst weten wat de vier soorten hoofdpijn zijn. Elk van deze vier soorten heeft namelijk een aparte oorzaak.

De vier soorten hoofdpijn

De eerste soort hoofdpijn is migraine. Migraine is wanneer je niet meer tegen licht en geluid kunt, omdat de hoofdpijn die je hebt dan erger wordt. Migraine is een chronische hoofdpijnsoort die in vlagen voorkomt. Vaak duurt migraine minimaal een hele dag en bovendien is misselijkheid een symptoom. De tweede hoofdpijnsoort is spanningshoofdpijn. Deze komt vaak voor op het achterhoofd of vanuit de nek. Als derde is er bijholte- of voorhoofdsholteontsteking. Deze komt voor op de neusbrug en tussen de wenkbrauwen. De laatste hoofdpijnsoort is clusterhoofdpijn, wat een ondraaglijke pijn bij een van je ogen veroorzaakt. De oorzaken van deze soorten hoofdpijn zullen hieronder worden beschreven. Daarnaast zullen er ook een aantal oplossingen worden benoemd.

Waardoor wordt hoofdpijn veroorzaakt?

Migraine komt veelal door overprikkeling of overbelasting. Je brein is dan overbelast, waardoor deze de spieren rondom je schedel laat samentrekken. Vandaar de overgevoeligheid voor licht en geluid. De misselijkheid is vaak een gevolg van deze overgevoeligheid. Spanningshoofdpijn komt door stress of een onregelmatig slaappatroon. Daarom kun je soms ook wakker worden met hoofdpijn. Bijholte- of voorhoofdsholteontsteking zijn meestal een gevolg van een virus of bacterie. Je hebt er daarom ook vaak last van wanneer je verkouden bent. Het slijmvlies tussen je neus- en keelholten zwelt hierbij, waardoor het slijm niet uit je lichaam kan. Het verkoudheidsvirus of de bacterie veroorzaakt in dit geval de ontsteking. Clusterhoofdpijn heeft meerdere oorzaken. Enkele voorbeelden zijn een erfelijke aanleg, een ontregelde bloedvoorziening, jetlags, weersomstandigheden en bepaalde medicijnen.

Remedies tegen hoofdpijn

Wanneer je ’s ochtends last hebt van spanningshoofdpijn is de beste oplossing om iets te eten en drinken. Wanneer de hoofdpijn hierna nog niet over is, is een douche nemen erg verstandig. Migraine, bijholte- en voorhoofdsholteontsteking en clusterhoofdpijn worden door andere factoren veroorzaakt. Eten en een douche nemen zijn daarom dus geen optie. Wanneer je erg last hebt van deze drie andere soorten hoofdpijn kan fysiotherapie een oplossing zijn. Vooral bij langdurige ontstekingen bevelen huisartsen dit aan.