19 september 2018

Nekpijn die maar niet weggaat?

Iedereen heeft wel eens last van nekpijn. Vaak komt dit omdat je ‘s nachts verkeerd in bed hebt gelegen. Hierdoor verkrampen je nekspieren en heb je ’s ochtends last van je nek. Meestal gaat dit in de loop van de dag wel over. Wanneer dit niet zo is, heb je last van nekklachten. Hiervoor zijn meerdere oorzaken en meerdere oplossingen. Deze zullen hieronder worden beschreven. Ook wordt er uitgelegd waarom het verstandig is om voor fysiotherapie te kiezen bij nekklachten.

Wat veroorzaakt nekklachten?

Er zijn wel meer dan zestig verschillende oorzaken van nekpijn. Deze hebben niet altijd dezelfde oplossing. Veel soorten nekpijn kunnen echter wel met dezelfde methode worden opgelost. Als eerste oorzaak is er een ongeluk. Wanneer je bijvoorbeeld een kettingbotsing hebt gehad met de auto kun je last krijgen van je nek. Daarnaast kunnen de klachten een gevolg zijn van een hernia. Ook is er een verschil tussen acute en chronische nekpijn. Acute nekpijn houdt normaal gesproken zes weken aan. Chronische nekpijn duurt vaak langer dan zes maanden.

Hoe kom je er van af?

Zoals hierboven gezegd werd kun je veel soorten nekpijn met dezelfde behandeling oplossen. Daarom is het een goed idee om eerst naar de huisarts te gaan voor een diagnose. Deze kan ook een oorzaak en prognose vaststellen. Wanneer een huisarts vermoedt dat het om een infectie gaat, schrijft deze antibiotica voor. Bij een hernia wordt je naar het ziekenhuis doorverwezen. De kans is namelijk aanwezig dat je hier een operatie voor nodig hebt maar ook foto’s maken van de nek gebeurt in het ziekenhuis. Maar hoe kan fysiotherapie nou eigenlijk helpen. En wat doe je zoal tijdens deze behandeling tegen nekpijn?

Fysiotherapie kan helpen

Fysiotherapie helpt erg goed bij acute en chronische nekklachten. Ook kan het helpen tegen nekpijn door een ongeluk of bij hoofdpijn door nekklachten. Na een hernia operatie is het bovendien zeer verstandig om fysiotherapie in te schakelen. Dit zorgt voor een optimaal herstel van de nek. Tijdens de fysiotherapie doe je allerlei oefeningen met je nek. Deze trainen zowel de flexibiliteit als de kracht van jouw nekspieren. De oefeningen worden opgebouwd naarmate de therapie zich voortzet. Dit gebeurt in een langzaam tempo, zodat je er geen last van hebt. Het doel is namelijk om je nek te genezen en niet om deze verdere klachten te bezorgen