19 september 2018

Hoe ga je rugpijn zelf tegen?

Wanneer je pijn in je rug hebt, wil je hier graag van af. Het maakt dan niet uit waar de pijn precies zit. Of het nou in je onderrug, tussen je schouderbladen of bij je ruggengraat zit, je wil die pijn verhelpen. Dus hoe ga je rugpijn eigenlijk zelf tegen? Is daar een specifiek geneesmiddel of behandeling voor? En kun je ook oefeningen doen tegen rugpijn? De antwoorden op deze vragen zullen hieronder verder worden beschreven.

Warmte voor spierontspanning

Spieren moeten na veel inspanning helen. Dit is waarom je na intensief sporten spierpijn krijgt. Om spierpijn te verminderen, kun je een warme douche of een warm bad nemen. Bovendien kun je warme kompressen op je spieren leggen. Wanneer je last hebt van rugpijn, kunnen deze methoden ook helpen. Voor deze ”remedie” hoef je niet perse de dag ervoor gesport te hebben. Het kan ook zijn dat je rugpijn hebt vanwege stress of een oude blessure. Warmte helpt dan bij het ontspannen van je rug.

Kou tegen zwelling

Wanneer je in je rug door een hard object bent geraakt, kan dit flink pijn doen. Stel, je tennist en krijgt per ongeluk een tennisbal precies tegen één van je wervels aan. Wat doe je dan? Als eerste is het belangrijk om de plek in dat geval te verkoelen. Dit kan met ijs in een theedoek, maar je kunt hier ook een cool pack voor gebruiken. Kou stilt de pijn namelijk niet alleen tijdelijk, het voorkomt ook dat de geraakte plek later op gaat zwellen. Wat kou niet kan voorkomen is een bloeduitstorting. Als je hard genoeg wordt geraakt, is een blauwe plek namelijk onvermijdelijk. Als je door een hard object geraakt wordt en je blijft pijn ervaren, kun je ook een pijnstiller nemen.

Dagelijks oefeningen voor meer flexibiliteit

Waarom zou je genoegen nemen met een bezoekje één keer in de week aan de fysiotherapie? Natuurlijk heb je tijdens een therapiesessie professionele begeleiding, maar om flexibel te blijven moet je oefeningen doen. Vaak, wanneer je rugklachten hebt, geeft de therapeut je ook oefeningen mee die je zelf thuis kunt doen. Wanneer de behandelingen bij de fysiotherapie eindigen, kun je deze oefeningen gewoon thuis blijven doen. Een andere optie is om na het beëindigen van de fysiotherapie yoga te gaan beoefenen. Zo breng je variatie aan in jouw eigen trainingsschema en blijf je flexibel. Dit voorkomt dat je blessures oploopt in de toekomst.

Wanneer je heftige pijn ervaart, of pijn waar je niet mee bekend bent dan is het altijd goed om je huisarts te raadplegen.