effecten van overgewicht
15 april 2018

Wat is een ontsteking?

Wat houdt het in?

Een ontsteking is wanneer een deel van je lichaam reageert op stoffen die er niet thuishoren, zoals bacteriën in en wond. Daarnaast kan het ook een beschadiging van weefsel zijn. Ontstekingen kunnen overal op en in je lichaam voorkomen. Je lichaam wil dit fenomeen natuurlijk zo snel mogelijk verhelpen. Daarom verhoogt je doorbloeding, zodat de witte bloedcellen in het bloed hierbij kunnen. De verhoogde doorbloeding zorgt ook dat je huid op de plek van de ontsteking roos en warm wordt. Maar wat veroorzaakt dit fenomeen? En wat voor verschillende soorten ontstekingen? Hieronder wordt dat uitgebreid uitgelegd. Ook wordt er beschreven hoe fysiotherapie kan helpen.

Wat veroorzaakt een ontsteking?

Ontstekingen kennen verschillende oorzaken. Ontstekingen kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door overbelasting in verband met beschadigd weefsel. Daarnaast kunnen virussen en bacteriën een veelvoorkomende oorzaak zijn. Wanneer je ontstekingen hebt binnen in je lichaam, noem je dit interne ontstekingen. Bovendien kunnen ze zoals hierboven beschreven werd door infectie van een wond komen. Dit is een externe ontsteking.

Soorten ontstekingen

Er zijn verschillende soorten ontstekingen. De eerste soort is de orgaanontsteking. Dit kan voorkomen bij elk van jouw interne organen, zoals de maag, longen en darmen. Vaak is een bacterie hiervan de oorzaak en is antibiotica de enige oplossing. Als tweede is er de spier- of slijmbeursontsteking. Spierontstekingen worden veroorzaakt door beschadigd weefsel. Bij een slijmbeursontsteking is het kussentje met vocht, de slijmbeurs, bij je gewrichten en pezen overbelast. Dit veroorzaakt ernstige pijn tijdens het bewegen. Ook kan het je normale niveau van spierkracht beperken. Naast open wonden kunnen muggenbeten en brandwonden ook gaan ontsteken.

Hoe kan fysiotherapie helpen?

Veel ontstekingen zijn alleen met antibiotica te verhelpen. Slijmbeursontstekingen zijn een van de soorten waar ook andere oplossingen bij kunnen helpen. Hierbij wordt vaak fysiotherapie aanbevolen. Wanneer je naar een huisarts gaat voor een ontsteking van een slijmbeurs, geeft deze je drie opties. Als eerste moet je rust nemen en na twee of drie weken kijken of de ontsteking over is. Wanneer dit niet het geval is, is het proberen van fysiotherapie een aanrader. Binnen een aantal weken moet de ontsteking dan weg zijn. Een huisarts schrijft liever geen injecties voor aan iemand met een ontsteking. Vooral niet wanneer fysiotherapie ook kan helpen. In de weinige gevallen dat dit geen effect heeft, kun je dan alsnog om een injectie vragen. Dit is echter nogmaals bijna niet nodig.