20 augustus 2018
18 november 2018

Wat zijn ze en hoe behandel je ze?

Hardlopen of ander soort beweging is erg goed voor veel dingen. Je kunt er gewicht mee verliezen, maar je kunt er ook conditie en beenspieren mee opbouwen. Toch kun je tijdens het hardlopen ook ernstige blessures oplopen. Vooral wanneer je op een ongelijk terrein hardloopt. Dus wat zijn nou de meest voorkomende hardloopblessures? En hoe behandel je deze blessures precies? Dat zal hieronder uitgebreid worden beschreven.

Last van je knieën

Wanneer je last hebt van je knieën tijdens het hardlopen is het verstandig om naar een dokter te gaan. Deze kan jou een diagnose geven en een beschrijving van het herstelverloop. Vaak zit het probleem in dit geval bij je kraakbeen of je kniegewrichten. Het kan ook zijn dat je een slijmbeursontsteking hebt. Fysiotherapie kan helpen wanneer je een knieblessure oploopt bij het hardlopen. Bovendien is het gebruiken van een knieband verstandig wanneer je vaker knieblessures hebt. Voorkomen is altijd beter dan genezen!

Verzwikte enkels en verdraaide benen

Een verzwikte enkel kun je hetzelfde behandelen als een knieblessure. Ook is het mogelijk hiervoor een enkelband aan te schaffen. Deze doet hetzelfde als een knieband, alleen voor je enkel. Knie- en enkel banden kunnen in het begin even strak zitten, maar na verloop van tijd wen je hieraan. Als je je been verkeerd neerzet of verkeerd valt kun je een verdraaid dijbeen of onderbeen krijgen. Hieraan is vrij weinig te doen. Wat belangrijk is in dit geval, is dat je je been omhoog houdt en zo weinig mogelijk beweegt.

Schrammen en sneetjes

De mogelijkheid dat je komt te vallen tijdens een rondje hardlopen is er altijd. Hierbij kun je natuurlijk schrammen en zelfs sneeën oplopen. Deze zijn heel gemakkelijk te verhelpen met een pleister of verband. Zorg wel dat je de wond eerst goed schoonmaakt. Zo voorkom je namelijk dat je een infectie krijgt. Hierdoor kun je er veel langer last van hebben en dat is niet wenselijk.

De slijmbeursontsteking

Slijmbeursontstekingen komen voor bij de gewrichten. Wanneer een slijmbeurs ontstoken is, hebben deze kussentjes slijtage en een infectie opgelopen. Dit kan erg pijnlijk zijn. Je verhelpt een slijmbeursontsteking door veel rust te nemen. Slijmbeursontstekingen zijn niet voor niets een teken dat je je gewrichten overbelast. Daarnaast is fysiotherapie ook een goede behandelingsmethode. Als laatste optie kun je een antibiotica prik krijgen. Een huisarts zal echter altijd eerst rust en fysiotherapie aanbevelen.

Heb je een blessure en vertrouw je het niet? Neem dan altijd eerst contact op met de huisarts!