spanning en stress
Het effect van spanning en stress
12 februari 2018

effecten van overgewicht

Wat doet overgewicht

Overgewicht komt tegenwoordig veel voor. Naast een ongemakkelijk en zwaar gevoel, is het effect van overgewicht ook van invloed op je gezondheid en op je lichaam. Een aantal kilo aangekomen? Daar valt prima mee te leven. Maar wat als je gewicht je echt in de weg gaat zitten tijdens het dagelijks leven?

Oorzaak van overgewicht

Overgewicht ontstaat als je lichaam meer energie tot zich neemt, dan dat het verbruikt. Dit is een vrij algemeen begrip en de ervaring leert dat bij mensen met overgewicht vaak verschillende factoren een rol spelen. Sommige factoren heb je zelf invloed op, zoals de hoeveelheid voedsel, medicijngebruik of de mate van beweging op een dag. Maar veel zwaarder wegende factoren, als een trage spijsvertering of genetische aanleg, kun je niet zo gemakkelijk beïnvloeden.

Het effect van overgewicht

Wanneer je echt last hebt van overgewicht, heb je op langere termijn een verhoogd risico op bijvoorbeeld diabetes (type 2), hartaandoeningen, een beroerte, ziekte van de galblaas en zelfs Artrose. Dat zie je natuurlijk niet zitten, maar de effecten op kortere termijn zijn ook geen pretje.

Door een te zwaar lijf ben je over het algemeen sneller moe. Ook kun je sneller pijn aan je gewrichten ervaren, wanneer je meer gaat bewegen. Aanhoudende pijn in je rug of in je knieën, kan ook een van de effecten van overgewicht zijn.

Blijf bewegen

Toch is juist dat bewegen essentieel om uiteindelijk weer in vorm te komen. Naast een strak dieet van gezonde voeding, is lichaamsbeweging een belangrijk aspect om gewicht te verliezen. Afvallen is zeker niet eenvoudig en al helemaal niet wanneer je echt last hebt van overgewicht. Het is dan ook verstandig om bij het afvallen professionele hulp in te schakelen.

Wanneer je tijdens het afvallen en het bewegen steeds weer last blijft houden van bepaalde punten in je lichaam, bezoek dan een fysiotherapeut om samen te gaan kijken naar de juiste houdingen en bewegingen voor jouw lichaam. Zo kun je uiteindelijk ook gaan genieten van sporten, zonder dat je daarbij steeds pijn ervaart.