Goede werkhouding is het halve werk

Let op: schoenen en gezondheid
16 augustus 2017
rugklachten
De meest voorkomende rugklachten
10 december 2017
Bekijk alles

Goede werkhouding is het halve werk

goede werkhouding

Je werkhouding

Op sommige dagen zit ik voor mijn werk soms urenlang achter de computer. Ik nam het soms niet zo nauw met ‘de goede werkhouding’ en omdat mijn aantekeningen vaak aan de linkerkant van mijn pc over mijn bureau verspreid lagen, zat ik dikwijls scheef in mijn stoel met een gedraaid onderlijf te typen…

Pijn in mijn zij

Ik kreeg steeds vaker last van een vreemde zeurende pijn in mijn zij, aan de onderkant van mijn ribbenkast. Zo hypochonder als ik ben, ging ik met een bezorgd gevoel naar mijn huisarts. Na een paar keer duwen op de pijnlijke plek, waarbij ik het uitschreeuwde van de pijn, wist hij mij te vertellen dat ik het ‘zwevende rib syndroom’ had opgelopen.

Foute werkhouding

Ik was allang blij met de boodschap dat er niks mis was met mijn organen en dat de kwaal niet levensbedreigend bleek te zijn; maar pijn deed het wel. Mijn huisarts vertelde mij dat deze pijnlijke plek kan ontstaan bij mensen die te vaak een scheve houding, en dus een foute werkhouding, aannemen. Bij mij viel gelijk het kwartje en ik wist dat ik iets moest gaan veranderen in mijn dagelijkse bezigheden en voortaan een goede werkhouding zou moeten toepassen.

Goede werkhouding

Vaak is men er helemaal niet bewust van welke houding ze aannemen tijdens het werk, totdat het een keer mis gaat en er ernstige gezondheidsklachten optreden. Een fysiotherapeut kan je hier vaak weer vanaf helpen, maar voorkomen is beter dan genezen! Daarom volgen hieronder enkele tips voor een goede werkhouding achter de computer:

  • Zorg ervoor dat je bureaustoel zo staat afgesteld, dat je knieën in een hoek van 90° buigen. Je voeten moeten daarbij plat op de grond staan.
  • Je beeldscherm van de computer werkt het fijnst, wanneer deze precies op ooghoogte staat. Bij een klein beeldscherm kun je een speciale standaard eronder plaatsen om op de goede hoogte uit te komen.
  • Het toetsenbord moet op een afstand liggen, zodat je armen gedeeltelijk kunnen rusten op het bureau. Hiervoor bestaan ook speciale polssteunen.
  • Na twee uur naar een monitor turen, is het verstandig om even op te staan en bijvoorbeeld een klein wandelingetje naar de koffiemachine te maken of even wat te bewegen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *